WSPÓŁCZESNE KINO POLSKIE

05/06/2020

Warto wiedzieć, że pierwszy polski film powstał już w roku 1908, ale tak na prawdę początki kinematografii polskiej to późne lata 50 XX w. Od tej pory polski przemysł filmowy kwitnie, a polskie produkcje są regularnie nominowane i otrzymują prestiżowe nagrody.

Jednym z ważniejszych twórców związanych ze współczesnym kinem polskim jest Paweł Pawlikowski. Paweł Pawlikowski zaczynał karierę na Zachodzie Europy, jako realizator filmów dokumentalnych dla BBC. Zadebiutował filmem “Last resort” w roku 2000. Jego późniejsze filmy to “Lato miłości” z 2004r. oraz “Kobieta z piątej dzielnicy”. W roku 2013 wrócił do Polski, aby zrealizować film pod tytułem “Ida” o burzliwych losach zakonnicy w katolickim zakonie. Obraz odniósł niesamowity sukces na świecie i został obsypany wieloma nagrodami – w tym pierwszym Oscarem dla polskiej kinematografii.

Kolejnym filmem Pawlikowskiego, który przyniósł mu nominację do Oscara w kategorii ‘film obcojęzyczny’ i ‘reżyseria’ jest “Zimna Wojna” z 2018 roku. To romantyczna i smutna historia miłości niemożliwej – młodej tancerki Zuli oraz pianisty Wiktora na tle zimnej wojny prowadzonej pomiędzy krajami Zachodniej Europy, a Blokiem Komunistycznym.

KLUB DIALOGU Szkoła Języka Polskiego dla Obcokrajowców w ramach autorskiego programu ‘Spotkań z kulturą’ zorganizowała pokaz filmu „Zimna Wojna”, aby wspólnie ze swoimi obcojęzycznymi studentami obejrzeć film w języku polskim, z angielskimi napisami. Po filmie odbyła się dyskusja, podczas której każdy mógł podzielić się swoimi wrażeniami i uczuciami, a w konsekwencji lepiej zrozumieć kulturę i język polski.

Obecnie za najciekawszego polskiego twórcę filmowego uważa się Wojciecha Smarzowskiego. Zadebiutował on filmem “Wesele” w roku 2004 i od razu zwrócił na siebie uwagę krytyków. Film “Dom Zły” (2009) sprawił, że zaczęto postrzegać go jako dojrzałego twórcę z doskonałym warsztatem i własnym niepowtarzalnym stylem. Kolejne filmy Smarzowskiego konsekwentnie przedstawiają świat pełen patologii, korupcji, okrucieństwa i zwyrodnienia. Te dość trudne w odbiorze obrazy zyskały ogromne rzesze wielbicieli i uznanie krytyki. Warte polecenia są: “Róża” (2011), “Drogówka” (2012), “Pod Mocnym Aniołem” (2014), “Wołyń” (2016) oraz “Kler” (2018).

Dlaczego polskie kino jest tak interesujące i co przysporzyło mu tak duży, międzynarodowy rozgłos? Polskie filmy są bardzo malownicze bez względu na to, czy są w kolorze, czy czarno-białe, pełne zarówno pięknej scenografii, jak i wpadającej w ucho muzyki, co tylko dodaje walorów filmom. Powyższe aspekty wzbogacone o wspaniałą grę aktorską tworzą niepowtarzalny wyraz artystyczny, pozostawiając dorosłemu widzowi niezapomniane, emocjonalne doświadczenia. Obecnie prawie wszystkie filmy polskie są dostępne w języku polskim z angielskimi napisami, aby ułatwić obcokrajowcom ich oglądanie.

KLUB DIALOGU Szkoła Języka Polskiego dla Obcokrajowców ma swoją listę szczególnie interesujących, współczesnych filmów polskich, wartych zobaczenia zarówno przez polską, jak i zagraniczną widownię. Należą do nich: “Dzień Świra” (M. Koterski, 2002), “Edi” (P. Trzaskalski, 2002), “Pręgi” (M. Piekorz, 2004), “Plac Zbawiciela” (K. Krauze, 2006), “Rewers” (B. Lankosz, 2009), “W ciemności” (2012) i “Pokot” na podstawie powieści noblistki Olgi Tokarczuk (2017) – oba w reżyserii Agnieszki Holland, “Body/Ciało” (M. Szumowska, 2015), “Bogowie” (Ł.  Palkowski, 2014r.), “Najlepszy” (Ł.  Palkowski, 2017), “Ostatnia Rodzina” (J. Matuszyński, 2016), “Cicha Noc” (P. Domalewski, 2017), “Carte Blanche” (J. Lusiński, 2015), “Wieża, jasny dzień” (J. Szelc 2017) oraz “Boże Ciało” (2019) w reżyserii Jana Komasy, nominowane w tym roku do Oscara.

Ponad rok temu Szkoła Języka Polskiego dla Obcokrajowców  KLUB DIALOGU zainicjowała cykliczne spotkania ze studentami zwane “Filmowy Piąteczek”. W szkole, w ramach dodatkowych lekcji języka polskiego zostało zorganizowane własne, małe kino, gdzie wyświetlane są polskie filmy ważne z treści lub formy dla obcokrajowców. Filmy te poprzedzone są krótkim, wprowadzającym w temat komentarzem, wyświetlane w oryginale w języku polskim i opatrzone angielskimi napisami. Na koniec moderowana jest dyskusja. Studenci z naszych kursów języka polskiego bardzo lubią i cenią sobie te spotkania, ponieważ to wspaniały sposób nie tylko na praktykowanie języka polskiego jako obcego, ale i poznanie polskiej kinematografii i zanurzenie się w polską kulturę.

POLSKIE FILMY NOMINOWANE DO OSCARA

1963 „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego;

1967 „Faraon” Jerzego Kawalerowicza;

1975 “Potop” Jerzego Hoffmana;

1976 “Ziemia Obiecana” Andrzeja Wajdy;

1977 “Noce i Dnie” Jerzego Antczaka;

1980 “Panny z Wilka” Andrzeja Wajdy;

1982 “Człowiek z Żelaza” Andrzeja Wajdy;

2008 “Katyń” Andrzeja Wajdy;

2012 “W ciemności” Agnieszki Holland;

2015 “Ida” Pawła Pawlikowskiego;

2019 “Zimna Wojna” Pawła Pawlikowskiego;

2020 “Boże Ciało” Jana Komasy.

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *